Angin Puting Beliung

Puting beliung atau tornado ialah sebuah tiupan angin yang berputar dan menyentuh tanah yang dihasilkan oleh awan kumulonimbus. Angin yang berada di dalam puting beliung berputar dengan cepat dan menjadikan puting beliung sangat berbahaya.

Puting beliung adalah hasil aktivitas di dalam awan kumulonimbus yang besar pada saat petir dahsyat. Puting beliung juga boleh bisa terjadi bersamaan dengan taufan. Dalam kebanyakan petir yang berlaku di dunia, udara panas naik membawa uap air dan membentuk awan kumulonimbus dan hujan membawa udara sejuk ke bawah pada tempat yang sama, oleh karena itu angin kencang terbentuk. akibat turun naik udara panas dan sejuk secara serentak serta turun naik udara panas dan sejuk yang tidak berlaku pada tempat yang sama. angin kencang berbentuk corong akan terbentuk dan pusaran angin berbentuk corong tersebut dikenali sebagai puting beliung.


Kebanyakan puting beliung mempunyai laju 60 - 175 km/jam atau kurang, dengan lebar 250 kaki (75 meter), dan bergerak beberapa kilometer sebelum "lenyap". Tidak jarang Angin puting beliung mempunyai laju 300 - 480 km/jam, dengan lebar lebih daripada (1.6 km), dan bergerak melebihi 100 kilometer.


Puting beliung seringkali terjadi semasa hujan disertai petir dan angin yang kuat , sehingga bisa mendatangkan banyak kemusnahan kepada apa-apa saja yang disentuhnya. Setiap tahun, ada nyawa yang terkoban akibat puting beliung.


Banyak di antara kita yang terkeliru antara puting beliung dan taufan memandangkan kedua-duanya adalah corong angin kencang yang sama. taufan merupakan satu sistem cuaca manakala puting beliung pula ialah sebahagian daripada sistem petir. Ribut taufan memusnahkan kawasan yang luas dalam satu wakt tetapi puting beliung hanya memusnahkan kawasan yang dilalui corong angin kencang itu saja. puting beliung hanya bertahan selama beberapa jam tetapi Taufan bisa bertahan selama berhari-hari, bahkan bisa jadi lebih dari seminggu.


Sotoy

0 komentar:

Post a Comment